درباره فرخ شهر

گروه کوهنوردی و طبیعت گردی اوج فرخ شهر

در این وبلاگ با برنامه ها و گزارشات کوهنوردی گروه و همچنین مسایل آموزشی کوهنوردی آشنا می شویم.

درباره فرخ شهر

سجاد خرم زاده
گروه کوهنوردی و طبیعت گردی اوج فرخ شهر در این وبلاگ با برنامه ها و گزارشات کوهنوردی گروه و همچنین مسایل آموزشی کوهنوردی آشنا می شویم.

درباره فرخ شهر

 

فرخشهر در استان چهارمحال وبختیاری قرار دارد استان چهارمحال وبختیاری از شرق به استان اصفهان ازغرب به استان خوزستان از شمال به استان لرستان وازجنوب به استان کهکیلویه وبویراحمد متصل است.موقعیت جغرافیایی : فرخشهر در عرض جغرافیایی 32 درجه و16 دقیقه و طول جغرافیایی 50 درجه و59 دقیقه (تقریبا" 51 درجه) قرار دارد. و به شهرکرد متصل است و در 12 کیلومتری از مرکز آن قرار دارد. مناطق تفریحی فرخشهر پارک استخر و تنگ صیاد در جاده ی فرخشهر است. ذخایر معدنی شناخته شده به ترتیب عبارتند از: سنگ لاشه و سنگ آهک صنعتی و خاک رس. فرخشهر در شهرستان شهرکرد است و از نظر تراکم جمعیت بیش از 100 نفر در هر کیلومتر مربع با توجه به سرشماری سال 1385 می باشد. حداقل دما کمتر از 24- درجه و حداکثر دما 38درجه و میانگین دما 11 درجه بارندگی 497 میلی متر است 

 تاريخچه ي فرخشهر
سابقاً اسكان جمعيت در مكان امروزي فرخشهر به استناد متون و ابنيه تاريخي موجود به حدود 5 قرن قبل نسبت داده مي‌شود و از جمله بناي مسجد جامع تخريب شده شهر، شاهدي بر اين مدعا است. از تحولات اين شهر در فاصله چند قرن گذشته اطلاع چنداني در دست نيست. اين شهر به علت موقعيت جغرافيايي، يعني قرار گرفتن بر سر راه اصفهان- شهركرد، همراه با تغيير موقعيت سياسي منطقه به فرمانداري كل وسپس به استان، رشد و گسترش يافته و از سوي ديگر به عنوان نزديكترين مركز جمعيتي منطقه به استان اصفهان تحت تاثير تحولات قطب جمعيتي- صنعتي اصفهان، رشد كرده است.

 

وجه تسمیه فرخشهر و معرفی آثار تاریخی آن :
قهفرخ 
اتیمولوژی محلی : -قهوه خانه هایی در پشت کوه رخ (قهوه رخ )
                      -شخصی به نام فرخ شاه در آنجا حکومت داشته است 
                     -پشت کوه رخ محلی وجود داشته که مردم در آنجا زندگی می کرده اند ( قفای رخ )
ریشه شناسی صحیح :در سفر نامه ابن بطوطه کریوه الرخ عنوان شده است. گریوه به معنای گردنه می باشد که به مرور به کریوه وسپس قریوه تغییر شکل یافته . بنابراین قهفرخ یعنی گردنه رخ . 
آثار تاریخی قهفرخ :
 مسجد جامع قهفرخ که مربوط به دوران شاه سلطان حسین صفوی است . کتیبه ای معروف به کتیبه امر به معروف و نهی از منکر در این مسجد وجود داشته که هم اکنون در موزه ای در شهرکرد نگه داری می شود .نظیر این کتیبه در پنج شهر اردبیل ، تبریز ، قزوین ، کاشان و اصفهان که شهر های مهم صفوی بوده اند وجود داشته است و ششمین کتیبه در قهفرخ است  که این خود گویای اهمیت قهفرخ در آن دوران بوده است .مسجد جامع قهفرخ ثبت آثار ملی ایران است .در فرخ شهر کارخانه عصاری(روغن کشی ) حاج حسین صالحی بهترین روغن بزرک کشور را تولید می کند سنگ این عصار خانه در دوره صفویه از سبزه میدان اصفهان آورده شده است . کتیبه ای در کوه رخ در محل گردنه رخ (در نزدیکی راهدار خانه فعلی ) ودر مسیر جاده دز پارت وجود دارد که یادگار دوره صفوی و مربوط به سال 1062 قمری  است . 

 

 

معرفي استان چهارمحال و بختياري استان چهارمحال و بختياري با وسعتي معادل 16533 كيلومتر مربع (حدود 1 % وسعت كشور) در  رشته كوههاي زاگرس مركزي قرار گرفته و در همسايگي  استان هاي اصفهان، كهكيلويه و بوير احمد، خوزستان و لرستان  واقع شده است. بر اساس آخرين سر شماري  در سال 1375 بالغ بر 761161 نفر جمعيت دارد كه در 6  شهرستان شهركرد، بروجن، فارسان، اردل، لردگان و كوهرنگ  زندگي مي كنند.  آب و هواي استان چهار محال و بختياري  خشك و نيمه خشك با زمستان سرد و تابستان نسبتاً خنك است. ميزان بارندگي  از 1600 ميليمتر در ارتفاعات زرد كوه  تا 298 ميليمتر  در شرق استان متغير بوده و غالباً بصورت برف است.  ارتفاع برف در قله  زردكوه گاه  به 12 متر در سال مي رسد.  ميانگين درجه حرارت  سالانه 2/12، حداقل درجه حرارت 4/3 و حداكثر آن  6/20 سانتيگراد است. اين استان از نظر جغرافيائي منطقه اي كوهستاني است و فقط 7/16 درصد اراضي آن قابل كشاورزي هستند.  حجم آب استحصالي از نزولات جوي  در استان به 5/11 ميليارد مكعب يعني معادل 11 درصد منابع آبي كل كشور بالغ مي گردد.  مهمترين فعاليت هاي  توليدي آن كشاورزي، دامداري، فرش، صنايع دستي  و فرآورده هاي صنعتي است.  جاذبه هاي تفريحي و سياحتي مانند ارتفاعات پوشيده از برف، رودخانه هاي جاري، چشمه هاي پرآب و خروشان، دشتهاي سر سبز با پوشش گياهي متنوع، آثار تاريخي و كهن، انواع غار ها، آبشار هاي گوناگون، مناطق حفاظت شده و تالاب هاي  فصلي و دائم  از مهمترين  نقاط ديدني استان چهارمحال و بختياري به شمار مي روند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




برچسب‌ها:
تاريخ : پنج شنبه 19 آبان 1386برچسب:, | 10:20 | نويسنده : سجاد خرم زاده |